Anna itsellesi lupa rentoutua

Moni odottaa tällä hetkellä pääsykoetuloksia ja miettii, miten koe oikein meni. Koko kevään kestänyt yhteen päivään tähtäävä uurastus on todellinen koettelemus, jonka jälkeen saattaa olla vaikeaa rentoutua. Myös useat opiskelijat ovat ahertaneet keräten tarvittavia opintopisteitä ja opiskeluajatusten karkottaminen saattaa olla vaikeaa. Onneksi rentoutumista voi harjoitella yksinkertaisin keinoin.

Elämäntaidon valmentaja Heidi Tulosella ei ole hankaluuksia luonnehtia pääsykoelukijan pitkää lukujaksoa. Hänen mukaansa stressiä aiheuttaa koko huomion keskittäminen vain yhteen asiaan.

- Opiskelemaan pyrkivältä katoaa helposti kyky nauttia rutiineista, kun aina voi ajatella, että pitäisi olla lukemassa, Tulonen sanoo.

- Stressaava ja pitkäkestoinen jakso voi vaikuttaa myös unen laatuun, koska ihminen yrittää niin kovasti ja puristaa itsestään viimeisetkin pisarat koitokseen.

Hyvänä ohjenuorana elämäntaidon valmentaja esittelee vuorokauden kolmijako-opin.

Ensimmäinen kahdeksan tunnin osa koostuu työstä, seuraava vapaasta ja viimeinen levosta.

- Kolmijako auttaa ihmistä säilyttämään tasapainon omassa tekemisessään. Vaikka olisikin kyseessä kova puristus, tulisi elämässä olla iloa ja lepoa.

Jokainen rentoutuu tyylillään

Mikä sitten on oikea tapa rentoutua? Yhdelle se voi olla kodin täydellinen siivoaminen ja toiselle riippukeinussa löhöäminen.

Heidi Tulosen mukaan jokaisen tulisi löytää omat mielekkäät tavat saada mieli rauhalliseksi ja olo hyväksi.

- Kannattaa kysyä itseltään, mikä saisi olon rennommaksi tai mitä tarvitsen elämääni juuri nyt. Asiat olisi hyvä kirjoittaa ranskalaisilla viivoilla lappusille, jotka voi vaikka kiinnittää jääkaapin oveen ja siitä sitten vaan tekemään yksi kerrallaan, hän kehottaa.

Usein ihmiseltä unohtuu pitkän painekauden jälkeen rutiinien taito. Voi siis olla mahdollista, että joutuu opettelemaan uudelleen päivän rakennetta ja konkreettisten asioiden tekemistä.

- Toisaalta jollekin henkilölle juuri omien rutiinien rikkominen voi olla paras tapa rentoutua ja päästää irti kiireen tunteesta, Tulonen vinkkaa.

On ihan ok olla väsynyt

Monelle pääsykoelukijalle ja opiskelijalle voi tuottaa ongelmia päästää irti arjesta loman kynnyksellä. Näissä tilanteissa kannattaa Tulosen mukaan hyväksyä oma stressi ja väsymys.

- On ihan hyvä todeta ääneen, että ok, olen nyt aika väsynyt, mutta se on ihan hyväksyttävää. Omien tuntemusten myöntäminen on hyvä lähtökohta, koska ei se ainakaan tilannetta auta, että syyllistää itseään omasta väsymyksestään, hän lisää.

Luvan antaminen rentoutumiseen on elämäntaidon valmentajan mukaan ensimmäinen askel. Vaikka se hieman hassulta saattaa kuulostaakin, niin jälleen kannattaa antaa lupa itselleen ihan ääneen lausumalla.

Tulosten odottamisen kauheus

Tällä hetkellä pääsykokeisiin osallistujat jännittävät kokeiden tuloksia ja opiskelupaikan saamista. Tämäkin osaltaan tekee vaikeammaksi olla ajattelematta prosessia ja rauhoittua loman viettoon.

- Jännittämällä ei voi vaikuttaa enää tuloksiin. Parasta olisi suhtautua jännittävään aikaan, niin että kaikki voitava on nyt tehty. Itse luotan aina, että asiat hoituvat kuitenkin parhaalla tavalla ja jos opiskelupaikka jää saamatta, niin sitten se ei ollut nyt minua varten, Tulonen toteaa.

Ulkoiset asiat ohjaavat meitä liikaa

Nuorille on tyypillistä tavoitella opinnoissa täydellisyyttä ja itseltä tulee helposti vaadittua liikaa.

Jokaiselle olisi hyödyllistä miettiä tarkkaan, mistä onnellisuus ja hyvä olo oikeasti muodostuu.

Heidi Tulosen mukaan onnellisuus ei synny ulkoisista asioista, kuten titteleistä, arvosanoista tai hienosta talosta.

- Ihmistä ohjaavat helposti täysin ulkoiset asiat, joilla ei ole mitään tekemistä kestävän ja todellisen onnellisuuden kanssa. Ne saattavat tuottaa mielihyvää hetken verran, mutta katoavat nopeasti, hän muistuttaa.'

Elämäntaidon valmentajalle onnellisuus syntyy ihmisyydestä ja itsensä hyväksymisestä.

- Arvosanat ja tittelit eivät kerro ihmisestä koko totuutta, vaan ne ovat vain pienen pieni osa sitä keitä me olemme.

Life coach avuksi

Niille, jotka haluavat vahvistaa itseään ja etsiä työkaluja rentoutumiseen, mielekkäämpään arkeen tai oman polun löytymiseen, saattaa valmentajasta olla suurikin hyöty.

- Jos nuorena jo aloittaa miettimään omia toimintatapojaan, niin ei tarvitse vanhempana sitten pohtia niitä niin kovasti. Välittömänä hyötynä on tietysti myös se, että pääsee nauttimaan elämästään enemmän. Halu miettiä tällaisia asioita lähtee kuitenkin aina ihmisestä itsestä, Heidi Tulonen huomauttaa.

Valmentajan top 5 kikkaa rentoutumiseen

1. Anna itsellesi lupa rentoutua.
2. Rentoutumisen täytyy kuulua jokaiseen päivään, ei vain lomaan.
3. Koti olisi hyvä tehdä sellaiseksi, että siellä voi kokea olonsa rauhalliseksi.
4. Ulkoilma avartaa maailmaa, joten ulos puuhailemaan.
5. Valitse seuraasi voimaa tuovia kavereita.

 

Artikkeleita aiheesta
Rentoutuminen sallittu (City lehti, 23.6.2009)
Rentoutuminen (Nyyti Ry, 23.6.2009)
Rentoutuminen (Terveyskirjasto Duocedim, 23.6.2009)
Elämantaidon valmennuksesta, Heidi Tulonen


 
Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo