Digiala: Pelihullu saa paikan

Digialan tulevat lahjakkuudet ovat samoja kavereita, jotka hakkaavat digipelejä yöt läpeensä. Alalle ei ole suoranaista koulutusta, ja oma kiinnostus onkin paras pääsylippu töihin.

Verkkomarkkinoinnin asiantuntijayritys Get it Right on käypä esimerkki tulevaisuuden alasta ja työllistäjästä.

Yrityksen toimitusjohtaja Taina Myöhänen (kuvassa keskellä) neuvoo digialasta kiinnostuneita miettimään omaa tulokulmaansa: jos on esimerkiksi kiinnostunut tekniikasta, ovat insinööriopinnot hyödyllisiä.

Get it Rightin työntekijät ovat kirjavaa sakkia. Toimistolla asiakkaiden verkkomarkkinoinnin onnistumista mittaa yksi insinööri ja yksi ekonomi . Kaikki yrityksen kuusi nuorta työntekijää ovat päätyneet alalle oman kiinnostuksen kautta.

Esimerkiksi Myöhäsellä on filosofian maisterin tutkinto kulttuurintutkimuksesta ja taiteen maisterin tutkinto uuden median tuotannosta. Kristo Aaltonen, yksi yrityksen perustajista, on opiskellut hotelli- ja matkailualaa .

Digialalla pyyhkii hyvin

Digiala ei mahdu yksiin raameihin. Se on nuori ala, joka laajenee koko ajan uusien digitaalisten keksintöjen perässä.

Kaikilla alan yrityksillä on omanlaisensa palvelut ja tuotteet: jotkut suunnittelevat pelejä, jotkut hallitsevat verkon mainosmarkkinat ja jotkut tietävät digitaalisista laitteista kaiken.

Jotain yhteistä digialan yrityksillä kuitenkin on: suurella osalla menee hyvin. Kun muut ovat viime aikoina pistäneet väkeä pellolle, digialalla on kyselty ”mikä ihmeen lama?”. Työtä riittää, koska ala kehittyy koko ajan.

– Uusien työntekijöiden pitää olla kiinnostuneita seuraamaan alaa, muuten jää kehityksestä jälkeen. Jos vuosi sitten osasi hakukoneoptimointia, se tieto on nyt vanhaa, jos ei ole päivittänyt tietojaan, Myöhänen kuvaa.

Nuoret alan lahjakkuudet ovat siis usein samoja kavereita, jotka hakkaavat digipelejä illasta toiseen ja uppoutuvat nettiin tutkimaan sen lainalaisuuksia.

Palkkaa analyyttisestä mielestä

Rekrytoidessaan Get it Rightiin uusia työntekijöitä Myöhänen painottaa kiinnostusta verkkomarkkinointiin ja mittaamiseen. Mittaustyökalujen hallinta on plussaa, mutta Myöhäsen mukaan ohjelmien opettelu on helppoa. Tärkeintä on ohjelmilla saatujen tulosten ymmärtäminen.

– Softat hoitavat datan keräämisen, mutta työntekijällä pitää olla kykyä tehdä tuloksista johtopäätöksiä. Palkkaa maksetaan siis analyyttisesta mielestä, hän toteaa.

Työpaikan hakijan pitää olla haka myös netin käytössä: tiedon hakeminen ja netin lainalaisuudet pitää olla selvillä.

Ala kehittyy nopeasti, joten valmiit tuotepaketit ovat käyttökelpoisia vain hetken. Alkuun Get it Right tarjosi asiakkailleen valmista dataa verkkomarkkinoinnin onnistumisesta, mutta alkoi muutama vuosi sitten panostaa saman datan analysoimiseen.

– Analysoinnin rooli kasvaa koko ajan. Pitää ymmärtää syvemmin sitä, mitä luvut kertovat ja mitä toimenpiteitä pitää tehdä. Pelkkä lukujen esittely ei ole kovin hedelmällistä, Myöhänen kuvaa alan kehitystä.

Yrityksen asiakkaat keskittävät markkinointiaan verkkoon, koska siellä mainonnan tehoa voi seurata ja mitata. Juuri mittaamista yrityksessä tehdään. Kuinka paljon kävijöitä on pystytty ohjaamaan asiakkaan verkkosivuille Googlen hakusanaoptimoinnilla? Miten asiakasyrityksen henkilökuntaa voi kouluttaa tuottamaan sivuilleen laadukkaampaa eli kohderyhmälle sopivampaa sisältöä?

Tutustu hengenheimolaisiin

Digialalla on paljon yrityksiä ja suurin osa on suhteellisen pieniä, kuten Get it Right. Yrityksen kilpailijoiksi Taina Myöhänen mainitsee sosiaalisen median strategista puolta hallitsevat mainostoimistot sekä muut hakukoneoptimointia tarjoavat yritykset.

Alalla on suhteellisen pienet ympyrät, joten hengenheimolaisiin kannattaa tutustua. Get it Right on käyttänyt rekrytoidessaan kaikkia keinoja: kavereiden suosittelu, suora kontaktointi, headhunterit, rekrytointifirmat, lehti-ilmoitukset, psykologiset testit.

– En ole vielä löytänyt parasta tapaa palkata väkeä. Ehkä tuttujen suosittelu on tähän mennessä ollut paras tapa.

 

Termit haltuun!

Sosiaalinen media on verkossa tapahtuvaa vuorovaikutusta ihmisten välillä. Tyypillisiä sosiaalisen media sovelluksia ovat keskustelupalstat, wikit, chatit, blogit ja erilaisten kuva-, teksti-, video- ja äänitiedostojen jakopalvelut. Tunnetuimpia näistä ovat muun muassa Facebook, Twitter, Youtube ja Suomi24.

Hakukonemarkkinointi pitää sisällään hakukoneympäristössä (esimerkiksi Google) tapahtuvat markkinointitoimenpiteet. Markkinointi voi olla hakusanamainontaa tai hakukoneoptimointia.
- Hakusanamainonta on hakusanoihin kohdennettua mainontaa hakukoneissa. Mainokset voivat olla linkkejä tai erillisiä bannereita sivun laidassa.
- Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan tietyn verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden hakutulosten luettelossa, kun käytetään tiettyjä hakusanoja. Tavoitteena on saada hakijat valitsemaan kyseinen sivu kaikista tuloksista.

Lähde: Get it Right Oy


 
Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo