Google-uudistus: Mainosta kilpailijan tavaramerkillä

Hakukoneyhtiö Google uudistaa tavaramerkkikäytäntöään. Jatkossa Googlesta on mahdollista ostaa mainoksia, joissa käytetään hakusanana kilpailijan tuotemerkkiä. Get It Rightin asiantuntija Niina Campbell vastasi Opiskelupaikan kysymyksiin.

Syyskuun 14. päivästä lähtien mainostajat voivat ostaa Googlelta tavaramerkillä suojattuja avainsanoina. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mainostajien on mahdollista ostaa kilpailijan tuotemerkki avainsanakseen. Kun avainsanaa etsitään Googlesta, näkyviin voi tulla kilpailijan mainos.

Mainosteksteissä kilpailijan tavaramerkin käyttö on edelleenkin kiellettyä. Voimme siis ostaa tavaramerkillä suojatun hakusanan Yritys X, mutta emme voi käyttää Yritys X:n nimeä mainostekstissä, joka pulpahtaa haun jälkeen tulossivulle.

Hakukonenäkyvyyteen ja -markkinointiin erikoistuneen Get it Rightin asiantuntija Niina Campbell vastasi kysymyksiimme.

Voiko kilpailijaa jatkossa estää käyttämästä rekistöröityä tavaramerkkiäni?

– Tavaramerkin käyttö voidaan estää vain, jos sen käyttö johtaa käyttäjiä harhaan tuotteen tai palvelun alkuperästä. Tavaramerkin omistajan tulee erikseen pyytää Googlea sulkemaan harhaanjohtava mainonta.

Miten mainostajan kannattaisi mielestäsi hyödyntää muutosta parhaan tuloksen saavuttamiseksi?

­– Tämä muutos vaatii Google mainonnan tilanteen tarkempaa seuraamista, ettei pääse käymään niin, että kilpailijat vievät sinua etsivät ostajat. Kannattaa harkita myös itse kilpailijoiden nimen käyttöä mainonnassa.

Miten voi suojautua kilpailijoita vastaan?

 – Ei oikeastaan mitenkään. Kannattaa seurata kilpailutilannetta, ja pitää omat mainokset kilpailijoiden mainosten yläpuolella.

Kuka voittaa tässä eniten: tavaramerkin omistaja,  kilpailija, kuluttaja, Google?

– Tavaramerkin omistajan suoja heikkenee muutoksen myötä. Tämä tilanne antaa mahdollisuuden sinulle käyttää kilpailijoiden tavaramerkkejä avainsanoina, mutta myös kilpailijoille mahdollisuuden käyttää sinun tavaramerkkiäsi! Joten kannata olla muutoksen myötä hereillä Google mainonnassa.

Kuluttaja hyötyy tapauskohtaisesti: jos etsit tiettyä brändituotetta ja se hautautuu muiden mainosten joukkoon, voi olo olla turhautunut. Jos taas etsit brändituotteellesi vaihtoehtoja tämä voi olla hyvä muutos. Google hyötyy tietenkin hieman napsautuskohtaisten hintojen nousun myötä.

Googlen tiedote Google-blogissa

MarkInfon Juristipiiri: Milloin voin käyttää toisen tavaramerkkiä Google AdWords -avainsanana?


 
Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo