Haalarijengi ottaa uudet opiskelijat vastaan

Uuden opinahjon pihalla on haalarijengi vastaanottamassa uusia opiskelijoita. Nämä tuutorit tukevat ja opastavat uusia opiskelijoita, he juhlivat Alkupamauksessa ja ovat tarvittaessa olkapäänäkin. Kaiken takana on opiskelijoista huolta pitävä opiskelijakunta HAMKO.

 

Hämeen ammattikorkeakoulun  pihalla hihkuu ja hyppii joukko haalaripukuisia nuoria. Koulua kohti kävelee opiskelijoita, valmiina ensimmäiseen päivään uudessa opinahjossa. Lähempänä he huomaavat, että haalarijengi on sama, joka oli tsemppaamassa heitä valintakokeissa.

Sama haalaripukuinen tuutoriporukka johdattaa opiskelijat käytäviä pitkin luokkiin ja ruokalaan sekä asuntolaan ja jopa kaupungille.

Mikat, juliat, petterit, matit, laurat ja miiat opastavat koulun saloihin, neuvovat ja tukevat.

He tanssivat, fanittavat esiintyjiä bändejä ja laulavat uusien opiskelijoiden kanssa Alkupamaus-tapahtumassa. He suorittavat rasteja opiskelun aloitustapahtumassa Evo Jamboreella, HAMKin Evon toimipisteellä.

Tuutorit opastavat uudet opiskelijat Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan HAMKOn  toimistolle.  Siellä opiskelijat voivat liittyä opiskelijakunnan jäseneksi ja sen jälkeen ostaa haalarit ja opiskelijakortin, jolla saa muun muassa matkustaa VR:n ja Matkahuollon kyydissä puoleen hintaan ja alennusta ravintoloista ja baareista.

Kun opiskelu toden teolla alkaa, opiskelijoiden arki sujuu pääsääntöisesti mutkattomasti, opetus on hyvätasoista ja opettajatkin ihan kivoja. Jos ongelmia tulee, tuutorit opastavat jälleen HAMKOn toimistolle.

Kaiken takana on HAMKO

Tapahtumien, tuutoreiden kouluttamisen, koulutuksen tason, haalareiden ja opiskelijaetujen takana on opiskelijakunta HAMKO, joka on opiskelijoiden etua valvova järjestö.

– HAMKO on vähän kuin tuutori, me olemme vertaistuki ja turva uudelle opiskelijalle. HAMKO valvoo opiskelijoiden etua koulutukseen, hyvinvointiin ja jopa asumiseen liittyvissä asioissa, kuvaa HAMKOn hallituksen puheenjohtaja Pauliina Hirviniemi, 22.  

Opiskelijakunta kerää opiskelijoilta säännöllisesti palautetta. Opiskelijat voivat tulla kertomaan huoliaan tai kehujaan myös HAMKOn toimistolle. Palautteen perusteella opiskelijakunnan väki voi tehdä töitä asioiden parantamiseksi. 

– Opiskelija voi ottaa meihin yhteyttä kaikissa asioissa. Jos opiskelijalla on joku ongelma, niin me autamme ja viemme asiaa eteenpäin, Pauliina painottaa.

– Jos opiskelija tulee kertomaan meille, että esimerkiksi joku opettaja ei kohtele häntä yhdenvertaisesti tai kurssin aikana on muutettu toteutussuunnitelmaa, me mietimme opiskelijoiden kanssa mitä voisimme tehdä. Sitten juttelemme opettajan kanssa asiasta ja tarvittaessa puhumme vielä opetusjohtajankin kanssa, hän kertoo.

HAMKO on kuin delfiini

Pauliina opiskelee Hämeen ammattikorkeakoulussa liiketaloutta kolmatta vuotta. Hän on ollut yläasteelta asti innostunut opiskelijatoiminnasta ja järjestötoiminnasta.

Niinpä hän aloitti HAMKOn toiminnassa vuonna 2009 ja on ollut muun muassa tapahtumavastaavana, tuutorivastaavana ja on vuodesta 2010 ollut opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana.

Puheenjohtajan pesti vie Pauliinalta paljon aikaa, mutta aherrusta ei yksittäinen opiskelija oikeastaan näe.

– Me esimerkiksi vaikutamme koulutuksen laatuun käymällä opetusjohtajan kanssa keskusteluja joka kuukausi. Me pystymme vaikuttamaan siihen, millaisia kurssien pitäisi olla ja millaista sisältöä pitäisi olla, Pauliina kertoo.

Pauliina on saanut opiskelijakunnan kautta paljon uusia ystäviä ja laajan tuttavaverkoston. Opiskelijakunnassa puuhailu on hänestä myös yksinkertaisesti hauskaa. Ja jos HAMKO olisi eläin, se olisi delfiini.

– Delfiinit ovat ketteriä, näppäriä, linjakkaita eläimiä, joilla on aina hymy huulilla, ne on laumaeläimiä, eivätkä pelkää haasteita.
 

 Kuvat: Tiina Leppiniemi ja Ville Salminen 


 
Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo