Lehdistötiedote: Opinto-ohjaus on avain opintojen alun nopeuttamiseen

Mediatalo Opiskelupaikka muistuttaa hallitusta, Opetusministeriötä ja medioita opinto-ohjauksen tärkeydestä nuorten jatkokoulutukseen ohjaamisessa.

Hallitus esitti 23.2.2009 politiikkariihen tiedotustilaisuudessa, että nuorten hakeutumista korkeakouluopintoihin on nopeutettava. Syntyneessä keskustelussa niin virkamiehet kuin opiskelijajärjestötkin ovat jaelleet omia ratkaisuehdotuksiaan, mutta hyvän ja riittävän opinto-ohjauksen merkitys on sivuutettu lähes kokonaan. Sen tärkeydestä kertoo esimerkiksi Suomen Lukiolaisten Liiton viime vuonna julkaistu tutkimus, jonka mukaan opinto-ohjausta annetaan lukioissa liian vähän.

Mediatalo Opiskelupaikka on lähtenyt vastaamaan tähän tarpeeseen, kun julkiset palvelut eivät ole sitä pystyneet täyttämään. Internetissä toimiva Opiskelupaikka-palvelu tarjoaa maksutonta opintoneuvontaa kaikille.
Opintoneuvonnalle on selvä tilaus. Lokakuussa avatussa Opiskelupaikka-verkkopalvelussa vierailee kuukaudessa noin 30 000 nuorta ja opiskelupaikkaneuvontaan lähetetään kysymyksiä kuukausittain noin 300.

Lisätietoja virtuaalisesta opintoneuvonnasta:

Lasse Leponiemi
toimitusjohtaja, Mediatalo Opiskelupaikka
lasse.leponiemi@opiskelupaikka.fi

Mari Puustinen, KM
opiskelupaikkaneuvoja, Mediatalo Opiskelupaikka
mari.puustinen@opiskelupaikka.fi

Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo