Oppisopimuksella töihin kuljetusalalle

Isot autot ovat kiehtoneet Harri Vartiaista pikkupojasta lähtien ja kiehtovat edelleen. Siksi työ yhdistelmäajoneuvonkuljettajana VR Transpointilla on Harrille kutsumusammatti. Hän viihtyy rekan ratin takana eivätkä pitkiksi venyvät työpäivät haittaa.

Harri tekee kaksivuorotyötä. Joka toinen viikko hän ajaa päivävuorossa maanantaista keskiviikkoon ja joka toinen viikko yövuorossa viisi yötä putkeen. Vuorot ovat pitkiä, ja yövuoroviikoilla päivät menevät pitkälti nukkuessa. Vastapainoksi työviikkojen välissä on pitkät vapaat. 

Aamuisin vuorot alkavat kahdeksan aikaan varikolta Pasilasta. Sieltä matka vie yleensä pääkaupunkiseudun tai Uudenmaan varastoalueille. Työpäivä päättyy illalla kuuden aikoihin, kun kuormat on ajettu. Öisin Harri ajaa pidempää matkaa esimerkiksi Lappeenrantaan ja takaisin.

- Tämäntyyppinen työ sopii minulle. Teen mielelläni töitä yksin enkä kaipaa työpäivän aikana niinkään muiden seuraa, Harri kertoo.

Vaikka työstä tehdään suurin osa yksin, ei se kuitenkaan ole yksinäistä. Päivävuorossa olevat kuskit pyrkivät syömään lounasta yhdessä varikon lounasravintolassa ajojen välissä. Työkavereita pääsee tapaamaan rennommissakin merkeissä esimerkiksi saunaillassa.

Kipinä ajamiseen lapsuudesta

Kutsumusammatti selkeytyi Harrille jo varhain. Hän vietti lapsena paljon aikaa setänsä kyydissä, kun tämä ajoi rekkaa. Armeijan Harri suoritti kuljetuskomppaniassa, missä kipinä ajamiseen syttyi uudestaan.

- Ajaminen on todella minun juttuni! Työajalla saa ajaa niin paljon, että vapaalla voi hyvin antaa vaimon ajaa, Harri naurahtaa.

Oppisopimuksella ammattiin

Harri on ajanut yhdistelmäajoneuvoa kuuden vuoden ajan. Aikaisemmin hän työskenteli linja-autonkuljettajana Helsingissä, mutta tiukat minuuttiaikataulut saivat hänet pohtimaan muita kuljetusalan töitä. Harri huomasi ilmoituksen, jossa haettiin työntekijöitä  parin vuoden oppisopimuksella  yhdistelmäajoneuvonkuljettajiksi. Päätös oli valmis.

- Oppisopimuskoulutus on hyvä väylä alalle.  Koulutuksen aikana saa paljon opastusta esimerkiksi kuorman purusta ja ennakoivasta ajotyylistä. Ilman minkäänlaista koulutusta ajossa voi tehdä vahingossa kalliita virheitä, Harri pohtii.

Harri suoritti oppisopimuskoulutuksen VR Transpointilla. Koulutusaikana tuleva työpaikka ja sen tavat tulivat tutuiksi, sillä koulutukseen sisältyy paljon työharjoittelujaksoja.

Töitä tulevaisuudessakin

Talouden heilahtelu näkyy Harrin mielestä kuljetusalalla jonkin verran. Kuormat eivät ole aina niin täynnä kuin aikaisemmin. Kuljetusalalla päivät ovat kuitenkin muutenkin vaihtelevia: joinain päivinä on todella hiljaista ja toisina todella kiire.

Taloussuhdanteista riippumatta kuljetusalalta löytyy töitä tulevaisuudessakin, sillä yhteiskuntamme ei toimi ilman maantiekuljetuksia: ihmisten on päästävä työpaikoilleen, kauppaan on saatava tavaroita ja bensa-asemille bensaa. Alalta on myös jäämässä suuri määrä työntekijöitä eläkkeelle lähivuosina.

Lue lisää kuljetusalasta osoitteesta kuljetusala.com


 
Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo