Peliala - haaveesta ammatiksi

Trendikäs peliala on nyt kovassa nosteessa ja työllistymisnäkymät hyvät. Sen tietää myös kolmannen vuoden pelialan opiskelija Marko Keronen, joka on varma, että ammattitaitoisille tekijöille riittää kysyntää.

Marko Keronen oli päättänyt jo pienenä, että hän haluaa lähteä opiskelemaan pelialaa. Kun asia olisi ollut ajankohtainen, ei ammattihaavetta vastaavaa koulutusta Suomessa vielä ollut. Vuonna 2006 edessä oli kuitenkin iloinen yllätys, kun Marko löysi Kajaanin ammattikorkeakoulun  pelialan koulutuksen.

Nyt Marko opiskelee pelialaa Kajaanin ammattikorkeakoulussa eli KAMKissa jo kolmatta vuotta. Opiskelu on ollut juuri sitä, mitä Marko oli toivonut, ja enemmänkin.

– Koulutus on ollut tosi käytännönläheistä. Mitä on kuullut pelialalla työskenteleviltä ihmisiltä, niin kyllä me tehdään täällä ihan samanlaisia hommia kuin varsinaisilla työpaikoillakin. Ei tämä varsinaisesti tunnu edes koululta, Marko naurahtaa.

Työelämälähtöisyyttä peliprojekteilla

KAMKin pelialan koulutuksessa painottuu työelämälähtöisyys. Opiskeluviikot on jaoteltu niin, että alkuviikosta on luentoja ja loppuviikko on aikaa omien peliprojektien tekemiseen. Peliprojektit ovat tärkeä osa koulutusta. Niiden kautta opiskelijat pääsevät toteuttamaan ideoitaan ja kehittämään oikeita kaupallisia pelejä. 

– Itse olen ollut esimerkiksi tekemässä peliä Windows phonelle. Peli julkaistiin 2010 loppuvuodesta. Nyt ollaan tekemässä peliin markkinointisuunnitelmaa ja muuta päivitystä, Marko kertoo.

Pelialan opiskelijat voivat erikoistua peliohjelmointiin, -grafiikkaan, -suunnitteluun ja tuottamiseen tai äänituotantoon. Marko on erikoistunut ohjelmointiin, mutta hallitsee myös monta muuta osa-aluetta. 

– Täällä koulussa on sellainen hyvä puoli, että vaikka olen erikoistunut peliohjelmointiin, se ei sulje pois sitä, ettenkö voisi tehdä muutakin, Marko sanoo.

Ja niin hän on tehnytkin. Opintojensa aikana Marko on muun muassa toiminut pelisuunnittelijana, piirtänyt grafiikkaa peleihin, tehnyt tuottajan hommia ja johtanut omaa tiimiä. 

Pelialan koulutustarjonta laajenee

Marko opiskelee pelialaa tietojenkäsittelyn tradenomikoulutuksessa. Pian pelialan ammattilaiseksi voi opiskella myös tietotekniikan insinöörikoulutuksen kautta. 

KAMKin uusi peliteknologian suuntautumisvaihtoehto alkaa syksyllä 2012. Peliteknologian opinnoissa erikoistutaan ohjelmistosuunnitteluun. Opintojen pääpaino on 3D- reaaliaikagrafiikan, pelimoottoreiden ja sulautettujen järjestelmien ohjelmoinnissa. 

Hyvät työllistymismahdollisuudet

Pelialan ja peliteknologian koulutuksista voi työllistyä moniin tehtäviin alan yrityksissä tai itsenäisenä yrittäjänä. Peliala on kasvava ala ja ammattitaitoisille tekijöille riittää töitä. 

– Ei ole montaa päivää sitten kun uutisissa kerrottiin, että Suomessa pelialan kasvun suurin ongelma on se, ettei työvoimaa ole tarpeeksi, Marko tiivistää, ja jatkaa

– Viime kesänä oltiin esittelemässä meidän koulua ja pelejä Assembly Summer 2011 -tapahtumassa. Siellä kävi Rovion tuottaja ja kenttäsuunnittelija meille juttelemassa. Kovasti ne yrittivät saada töihin meitä kaikkia, Marko muistelee.

Pelialasta haaveilevia Marko neuvoo hakemaan rohkeasti KAMKiin. Mitään erityisosaamista ei tarvitse etukäteen olla. Motivaatio opiskeluun ja kiinnostus pelialaa kohtaan riittävät. 

– Itse olin yksi niistä harvoista ihmisistä, jotka eivät esimerkiksi osanneet ohjelmoida käytännössä lainkaan. Täällä voi kyllä opetella ihan kaiken jos siihen vaan itsellä rahkeet riittää, Marko sanoo.

Nyt Markolla on edessä opintojen viimeinen vuosi. Tulevaisuudennäkymät ovat kirkkaat ja työllistyminen varmaa. Haaveena Markolla on oma pelialan yritys. Tiimikin on jo kasassa ja nyt vain odotellaan miten projektit lähtevät käyntiin. 

Lisätietoja

Lue lisää pelialan koulutuksesta: http://www.kajak3d.com/
Tutustu KAMKiin: http://www.kajak.fi/


 
Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo