Vuoden Opo 2009: Nuorille pitää antaa tilaa etsiä omaa alaa

Vuoden Opoksi valittu mikkeliläinen Hannu Huotelin tekee työtään tosissaan, muttei tosikkona. Hän kokee onnistuneensa opinto-ohjauksessa, kun opiskelijat eivät enää tarvitse hänen apuaan.

Kuka on Hannu Huotelin?
- 44-vuotias opinto-ohjaaja, koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri (YTM) Joensuun yliopistosta
- Asuu perheensä kanssa Mikkelissä, kahden lapsen isä
 - Nimeää intohimokseen perhokalastuksen ja perhojen sitomisen
- Unelmoi kalastusreissusta Alaskaan ja Islantiin

Millainen opinto-ohjaaja olet?
”Haluaisin olla ohjaaja, jonka suhde opiskelijoihin on välitön, luottamuksellinen, kannustava ja innostava. Oma roolini on kannustaa ja rohkaista opiskelijoita tekemään perusteltuja valintoja itsetuntemuksensa pohjalta ja omat mahdollisuudet tiedostaen.

Opinto-ohjaajan tehtävä on varmistaa, että opiskelijoilla on kaikki tarvittava informaatio ja tietoa suunnitelmien ja päätösten tekemiseen. Tavoite on, että opiskelija löytää oman suuntansa ja pääsee omassa asiassaan eteenpäin.”

Miksi olet hyvä opinto-ohjaaja?
”Opinto-ohjaus on yksilöllistä, tärkeintä on elävä opiskelija ja hänen kokemusmaailmansa. Opinto-ohjaaja on hetken rinnalla kulkija ja turvallinen aikuinen. Kannustan ja tuon vaihtoehtoja ja olen keskustelukumppani. Teen työtäni tosissani, mutten tosikkona.

Opiskelijoilla pitäisi olla sellainen tunne, että tilanne ei koskaan ole niin huono tai hyvä, etteikö siitä voisi mennä puhumaan opinto-ohjaajan kanssa. Jos opiskelijalla on jotain hankaluuksia, niihin etsitään yhdessä ratkaisua ja katsotaan tilanteessa kuin tilanteessa eteenpäin. Opiskelijan puolesta ei kuitenkaan saa päättää vai vastata. Olen onnistunut opinto-ohjauksessa, kun minua ei enää tarvita.”

Miltä tuntui kuulla Vuoden Opo -kilpailun finaaliin pääsystä ja lopulta voitosta? 
”Olin valtavan yllättynyt, meinasin tippua penkiltä, kun kuulin, että opiskelijat ovat äänestäneet minua. Koulussa muutama opiskelija kävi sanomassa, että he olivat ilmiantaneet minut kilpailuun. Ja kyllä joiltakin opiskelijoilta tuli sellaisia hymyjä. Palkintotilaisuus oli minulle uusi tilanne ja jännitys oli kova.”

Olet Mikkelin Yhteiskoulun lukion ainoa opo. Miten opintojen-ohjaus on järjestetty lukiossanne?
”Meillä on 530 opiskelijaa, joten tekemistä on. Opiskelijat tekevät työtä verkkoalustalla lukion alusta asti. He kirjoittavat ja suunnittelevat siellä portfoliota ja keskustelevat. Verkkoalustalla on paljon tietoa ja aineistoa, joka on opiskelijan käytössä muutamalla klikkauksella ja he voivat valikoida tiedon, joka on heille hyödyllistä. Verkkoalustan lisäksi on henkilökohtaista ohjausta. Toisen lukiovuoden aikana keskustelen jokaisen opiskelijan kanssa opintojen etenemisestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Lisäksi koulussamme on paljon infoja eri kokoisille ryhmille.

Periaatteeni kuitenkin on, että ketään ei istuteta turhaan mistään, vaan jokaisella on oma suunnitelma, jonka mukaan opiskelija voi esimerkiksi valita infot joihin osallistuu. Sellainen ei toimi, että kaikki pakotetaan kuuntelemaan esitystä tietystä alasta, joka kiinnostaa vain murto-osaa.”

Miten päädyit opinto-ohjaajaksi?
”Halusin hakeutua alalle ja ammattiin, jolla on merkitys ja jossa tiesin viihtyväni. Hakeuduin aikoinani ensimmäiseen suoraan ylioppilaspohjalta järjestettävään opinto-ohjaajakoulutukseen. Olenkin koko työhistoriani työskennellyt opinto-ohjauksen alalla.”

Miten opinto-ohjausta pitäisi Suomessa kehittää?
”Opinto-ohjauksen unelmatilanne olisi se että, resurssit riittäisivät, ohjattavien opiskelijoiden määrä olisi sopiva ja heille olisi aikaa. Monissa kouluissa kuitenkin todetaan, ettei ole tiloja eikä tietokoneita ja sitten jatketaan samalla tavalla kuin ennenkin. Se on masentavaa. Jos kaikki opinto-ohjauksen edellytykset natsaisivat, opiskelijat löytäisivät oman alansa paremmin, eikä turhia välivuosia tulisi.

Opinto-ohjaus on yksilön asialla. Nuorille pitäisi kuitenkin antaa tilaa etsiä omaa alaa ja vaihtaa suuntaakin, jos siltä tuntuu. Kyllä oma ala ajan kanssa löytyy, toisilla se kestää pidempään, toisilla oma ala vahvistuu lukioaikana ja toiset kyseenalaistavat valintansa.”

 

Kuvassa oikealta Juha Nurmi Lohjan Yhteislyseon lukiosta, Ari Forsten Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiosta, Lasse Leponiemi Opiskelupaikasta, Hannu Huotelin Mikkelin Yhteiskoulun lukiosta, Sanna Alanko Järvenpään lukiosta, Sirpa-Liisa Takalampi Nurmijärven lukiosta ja kansanedustaja Sari Sarkomaa.

 


 
Etusivu Koulutus Opiskelijaelämä Pääsykoe Työpaikka & harjoittelu Ulkomaille Videot ja blogit Virtuaaliopo